L’aula d’informàtica del 2n curs del cicle formatiu de Formació Professional Bàsica d’Informàtica i Comunicacions ha experimentat des de finals de l’any passat un procés de transformació completa gràcies al treball i la dedicació dels seus propis alumnes. Aquest projecte, que combina l’aprenentatge pràctic amb la responsabilitat i el treball en equip, ha permès que els estudiants duguin a terme totes les fases del muntatge integral de l’aula, des de les tasques inicials de condicionament de l’espai fins a la instal·lació i configuració dels equips electrònics i de xarxa.
El projecte es va iniciar el curs passat, quan el grup va començar amb la pintura de la paret que havia de servir com a separació entre les dues zones de l’aula. Aquella primera actuació va marcar l’inici d’un repte col·lectiu que anava molt més enllà de l’activitat ordinària de classe: els alumnes es proposaven crear un espai totalment funcional per al desenvolupament de les seves pràctiques i sessions d’aprenentatge.
Durant el present curs acadèmic, els estudiants han completat el procés amb el muntatge i la instal·lació de tota la infraestructura elèctrica i de comunicacions necessària. Han treballat en la col·locació de canaletes, endolls i caixes de magnetotèrmics, així com en el desplegament del cablejat ethernet que dota l’aula de connexió a internet per a tots els ordinadors. El projecte també ha inclòs la configuració i instal·lació d’un switch gestionable de la marca TP-Link, que permet optimitzar la distribució i el control de la xarxa interna de l’aula.
El resultat final és un espai modern, completament equipat i adaptat a les necessitats de l’ensenyament pràctic en l’àmbit de la informàtica i les comunicacions. Més enllà del valor tècnic, aquesta experiència ha suposat una oportunitat única perquè els alumnes posessin en pràctica els coneixements adquirits al llarg del cicle, assumint un paper actiu i responsable en la creació d’un entorn que ells mateixos utilitzaran diàriament.
El professorat del departament ha destacat especialment la implicació dels participants, subratllant que iniciatives com aquesta reflecteixen l’essència de la Formació Professional Bàsica: aprendre fent, amb projectes reals que permeten als estudiants desenvolupar habilitats tècniques i personals fonamentals per al seu futur professional.
Amb aquest projecte, els alumnes no només han après a muntar i configurar una instal·lació tecnològica completa, sinó que també han demostrat la seva capacitat per treballar en equip, planificar tasques i resoldre problemes reals amb rigor i professionalitat.

